A 2018-as év autója elérhető villany hajtással is. De nem is akármilyennel. Kipróbáltam
A Volvo folyamatosan fejlődik, mióta a Geely az anyavállalat, és anyagilag stabil környezetben van. Mi sem mutatja ezt jobban, hogy egy jóideje újra kitűnnek a sorból. Néha egy Év Autóját villantanak, olykor csak simán bemutatnak egy 5 másodperces alatt gyorsuló (plug-In) hibrid kombit.
A Volvo gyár eredetileg az SKF csapágy gyár leányvállalataként egy vezetőjük családi tragédiájának következményeként kezdett el automobilokat gyártani. Volverine (gördülés) elnevezésű csapágy fejlesztő vállalatukat vonták be a projektbe, és sokáig a biztonságosság jelképe volt az autózásban. Nekik köszönhetjük például a biztonsági öv feltalálását és elterjedését a sorozatban gyártott járművek világában.

Volvo XC40 Recharge – Hogy prémium-e?
Egy kicsit igen, és egy kicsit nem. Nyilván a gyártó szeretné magát oda pozicionálni, ami megmutatkozik sok dologban. Minőségi anyagok, ötletes kivitelezések, csendes utastér, erős motorok, és egy igazi Business Class imidzs van köré építve. De ugyanakkor nem hivalkodó, vagy tolakodó semmilyen tekintetben sem. Konzervatív prémium, ha így közelítjük. Ami ennél több, az színház. De persze a prémiumtól ezt is várjuk, szóval mégsem teljesen az. És akkor jön a hajtáslánc kettőssége szintén. Kell legyen villanyhajtás a mai világban, és SUV is. Ezt már az igen visszafogottan gondolkodó autógyártók is meglépték. A Volvo megfogta a prémiumnak szánt sportos Polestar márkájának technológiáját, és odavágta az év autója alá 408 lóerővel, 660Nm-el. 2 mosógép motorral, egy 78 kwh-os akkupakkal, és egy modern elektronikával. Így akár 150kwh-val is tudjuk tölteni az energiatárolót. Ez azért ma még mindig a prémiumszegmens innovatív megoldásaira közelít, mintsem a középosztályra. A lovakat etetni is kell, így az akksi papíron 400 km felett tud, ami a valóságban még játékos használat mellett is 300+. Ha értjük, hogy mire való a villanyautó, akkor ez elegendő is.
A villanyautók felhasználási területe még mindig nem való mindenkinek. Fizikálisan képesek rá, hogy akár egy európai kirándulásra is elvigyenek, mint belsőégésű motoros társaik, de pont annyira körülményes, mintha biciklivel mennénk. Azzal is lehet, csak nincs hozzá kedvünk. Viszont városban verhetetlen, pont mint a kerékpárok.
Milyen vezetni?
Röviden: 2,2 tonna. Ez jellemzi az autó használatát. Kanyarokban, féktávon megmutatja azt a súlyt, amit induláskor, gyorsításkor egyáltalán nem érzünk. Nyilván 660Nm-el a hajtáslánc úgy cibálja a nehéz bódét, mintha egy üres nejlonzacskó lenne. Viszont fékezéskor és kanyarban már érződik a fizika. Nincs sem a futómű sem a fék alulméretezve, tökéletesen teszik a dolgukat. A hajtómotorok vannak túlméretezve, és felejtetnek el mindent amit az iskolapadban tanultunk az erőhatásokról.
De jellemzően nincs kedvünk veretni az autóval. Nyugisan, kényelmesen kiszolgál. Csendben elszigetel a külvilágtól, és van egy otthonérzés szerű belső aurája, ami néhány nappal az autó leadása után már hiányzik.

Összességében:
Nem véletlenül lett ő év autója 2018-ban. Apró pici fejlesztések jönnek, most például az Infotainment frissült, amiről egyelőre nem illik beszélni, mert jön majd a frissítés, amit nagyon várunk. De ha az megjön, még szerethető is lesz. Egy Google alapú felület, Google térképpel, Spotify-al….sőt TIDAL is elérhető rajta, ami a Harman Kardon hifin még érezteti is az előnyeit. Okosan eltüntették a Start-stop gombot, így induláskor 1 mozdulattal kevesebb van, ami egyébként villanyautóknál teljesen felesleges kör. Az utastér kategóriájában parádés. Ennél nagyobb autóknál sem lehet mögém kényelmesen beülni (196cm), itt viszont még én is kényelmesen beülök a nekem beállított vezetőülés mögé. Csomagtartó elégséges, bár a belsőégésű verzióhoz képest csökkent. Én konkrétan ezt sem használtam ki, de ez megint személyes kérdés, kinek mi a fontos.
Ha ajánlani kellene, akkor az egymotoros verzióját is merném bátran, valószínűleg az is bőségesen elég az átlag felhasználónak. De aki szeretne a közúton a közlekedésben résztvevők közt olykor rendet tenni, annak a TWIN verzió egy igazi sleeper.
Részletes információk az autóról itt: https://www.volvocars.com/hu/v/cars/xc40-electric
További tesztek: https://autosblogger.hu/category/tesztek/