A LEVC TX története régről indul, valamikor az 1900-as évek elejéről, ahol is egy járműkereskedő fő profilja volt a Franciaországból importált személyszállító járművek Angliába. 1927-ben azonban a brit vezetés szabályozni kezdte a kereskedelmi importot, ezzel támogatva a saját gazdaságuk növekedését. A kereskedő gondolt egyet, és felkereste az Austin gyárat, hogy a korábbi tapasztalatok és az akkori taxi szabályozásnak megfelelő járművet kezdjen gyártani. Ebből lett 1934-re az alacsony padlólemezes, nagy belmagasságú első London Taxi.
Folyamatosan változó taxi szabályozás a mai napig létezik, legutoljára 2007-ben módosították. Ez kimondja, hogy a Taxinak elszeparált utas és vezetőtérrel kell rendelkezni, nagy utastér magassággal, akadálymentesített beszállásra alkalmasnak kell lennie, és a fordulóköre 28 ft azaz 8,5 méteres faltól falig helyszínen képes kell legyen megfordulni, hogy ezzel se akadályozza a forgalmat.
A LEVC TX elődei
Az évek során az Austin LL (Low Loading)-tól eljutottunk az FX3 és FX4-ig. Ez utóbbi már körvonalazza a tesztalanyunk külsejét. De az igazi testvériség az 1997-ben bemutatott LTI TX1 – (London Taxi International) a mai becenevén Black Cab-nek ismert modellel mutatkozik. Ekkor Nissan dízel erőforrással volt hajtva, majd a TX2 már a Ford Duratorq motorral.
2007-ben az utolsó taxi szabályozással nagyjából egy időben bemutatkozott a TX4, amely gyakorlatilag az utolsó kizárólag belsőégésű erőforrással ellátott London Taxi. Volt belőle benzines és turbódízel verzió, többféle váltóval kínálták a piacon. Kétségkívül London ikonikus városkép részévé vált a Big Ben-nel, a Double Decker buszokkal és a Tower Bridge-el egyetemben.
Az alacsony emissziót igénylő londoni belső kerületek okán jött létre a mai formájában a Geely (kínai autógyártó, a Volvo tulajdonosa) által gyártott elektromos hajtáslánccal ellátott, de az összes mai igénynek megfelelő Taxi az TX.






LEVC TX – Hajtáslánc
Az LEVC hajtáslánca soros hibrid, ami gyakorlatilag egy elektromos autó, aminek a fedélzetén található egy benzines aggregátor amivel áramot lehet termelni az akkumulátorba, amennyiben erre szükség van. Így a hatótáv az akkumulátorból kinyerhető 100 km-ről akár 600 km-re is bővíthető. A töltés gyakorlatilag a ma ismert összes csatlakozási módon lehetséges. (CHAdeMO, CCS, Type 2) Kisméretű (33 kWh bruttó, 24 nettó) akkumulátora gyorsan tölthető villámtöltővel, de Type 2-vel sem egy örökkévalóság.
A 120 lóerős villanymotor a hátsó tengelyen végzi a munkáját, és érdekesség, hogy a Polestar-tól érkezett. A vezetés kellően dinamikus, és gazdaságos, miközben a Volvotól érkező fedélzeti rendszerek kényelmessé is teszik. Az adaptív tempomat, a parkoló szenzorok, a tolatókamera és a félelmetes fordulási képessége városban könnyen manőverezhetővé teszik, és az első ránézésre hombár nagy karosszéria nem okoz közlekedési nehézségeket.
Az utasoknak pedig minden rendelkezésre áll, amire szükség van. Átbeszélő mikrofon a sofőr felé, 6 ülés, amelyből az egyik nyitott ajtó esetén kifordítható a könnyebb beszállást segítendő. A kerekesszékes rámpa könnyen nyitható, és még oldalkorlátok is védig a mellégurulást. Az utastér hőmérséklete az utastérből vezérelhető, ahogy a befúvás erőssége is. Kényelmes belső fejteret tovább bővíti a panoráma ablak a tetőn.


LEVC TX – Az élmény az autóval:
Gyakorlatilag mindenhol meglepődést okoz, és mosolyt csal az arcokra, ahol megjelenik. Sok érdeklődő tekintet mellett jónéhányan fel is bátorodtak megkérdezni, hogy ez tulajdonképpen micsoda. Sok érdekes beszélgetés, és gondolat indult el az autó mellett állva, hogy miért jó ez, vagy miért nem. Van-e értelme itthon, vagy sincs.
Azt gondolom, hogy erre egyértelmű választ nem nagyon lehet adni, mert mindenkinek van részigazsága, de összességében én nagyon élveztem a hétvégét vele. Ha Taxiznom kellene, akkor ilyennel szívesen tenném. Mert ez tényleg erre való!
Az autó megtekinthető a https://levcgablini.hu/ honlapján